الأربعاء، 27 فبراير 2008

اعتزال ابليس

على باب سفارة كندا ..
لمحت ابليس و ف ايده استماره ..
بقول له على فين ..
قاللي بص ..يا هجره يا اعاره ..
يا عم زهقت كفرت ..
الاقيش معاك سيجاره ..
انا انتهيت خلاص ..
لا نافع وسواس ولا خناس ..
ولا ليا عيش وسط الناس دي عالم مجرمين ..
عندكوا فائض ف الفساد ..
في كل البلاد ..
ومش محتاجين شياطين ..
مليش عيش ف البلد دي ....
بقالي سنين عاطل ...
و انتوا بتعرفوا ..تقلبوا الحق باطل ..
و تسلكوا القاتل ..
و تمشوا ف جنازة المقتول ..
ومفيش مشاكل ..
يا عم ده انا بقيت أوسوس بالمقلوب ...
و أقول للحرامي كفايه بقى توب ..
انت هاتعمل كل الذنوب لوحدك ...
و أنا ابليس أشتغل واعظ ..
ولا كمساري ف اتوبيس ..
يا عم ده انا زمان ..
كنت استنى حد ينسى يسمي ..
وهو بياكل لقمته ..
دلوقتي كل اكلكم ملوث ..
و بصراحه الواحد خايف على صحته ...
ده مفيش ضمير اساسا ..عشان اموته ..
و كل واحد بمزاجه ..
خربانه ذمته ...
يا عم ده كل حاجه اتسرقت ..
وكده الاجيال الجديده ..م الحراميه اتظلمت ..
يا راجل ده من كتر ما لطشت معايا ..
خرجت ف مظاهره ..
مع الناس اللي بتقول كفايه ...
و برضه مفيش فايده
منقول

هناك 4 تعليقات:

محاولة لكسر الصمت يقول...

والله عنده حق إبليس.....هيقعد عندنا يعمل ايه .خلاص مابقيناش محتاجينله .كفية شياطين الانس بتوعنا.قايمين بالواجب وزيادة

Wael يقول...

ههههههه حتى ابليس !! D:

شرالبلية مايضحك

مجرد حكاية يقول...

السلام عليكم
أولا وقبل ما اعلق علي المدونة الجديدة أحب اعتزر عن الكلام الي قولتو وزدتها فية المدونة الي فاتت وكلام انا قلتو غلط أولها ناقصات عقل ودين وبقدم اعتزاري مرة كمان وانا اسف همس علي كلامي الغلط بس انا لما قلت كدا مكنتش بنحاز لولد أو بنت كل ما في الأمر اني محبش المسلمين يكونو كدا انا منكرش ان في ولاد بيعملو كدا وسعات اكتر بس دا ميمنعش ان سوء ولد او بنت انا مش متفق معاه في الي بيقولو لانو بصراحة غلطان ....
أما بالنسبة للمدونة الجديدة فإذا كان إبليس مش قادر يقعد إحنا هنعمل اية....؟
اللهم أصلح أحوالنا وأحوال ولاة أمورنا....اللهم اهدنا وإياهم إالي صراطك المستقيم.....
علي فكرة مدونتك جميلة جدا وربنا يوفئك

همس الحياه يقول...

ياجماعة واظاهر ان ابليس طلع راجل طيب مش لاقى حاجة يعملها وبم ان هو انسان مش بيحب الكسل راح يشوف شغله فى حته تانية عقبلنا كدة لما نفوق ونبطل كسل